[Cernak] Pertengkaran Harimau dan Gajah

Pada suatu hari yang cerah, ada seekor harimau yang kelaparan. Semua binatang langsung bersembunyi agar tidak dimangsa harimau tersebut. Saat itu, terdengar suara tanah bergonjang. Terlihat seekor gajah. Harimau melihatnya. Ia lalu berkata : “Hai gajah! Aku akan menantangmu untuk melawan pasukan harimau.”

Mendengar perkataan itu, gajahpun setuju. Dengan satu syarat, jika pasukan harimau kalah, harimau itu pergi dari hutan. Tapi jika Pasukan gajah kalah, mereka harus disantap harimau itu.

BEBERAPA HARI KEMUDIAN

Pasukan gajah telah bersiap untuk melawan Pasukan harimau. Pasukan gajah telah bersembunyi. Melihat pasukan harimau datang, Pasukan gajah telah bersiap untuk melawan pasukan harimau yang sombong itu.

“Hai gajah! Keluarlah!”

Harimau mencari keberadaan gajah tersebut. Tetapi harimau tidak menemukannya.

Saat pimpinan harimau tersebut kembali ketempat semula. Dia tidak melihat harimau lainnya. Melihat hal tersebut, harimau agak sedikit gerogi.

Tidak lama kemudian, ia merasakan gonjangan tanah. Harimau melihat ada seekor gajah yang bersembunyi. Harimau bersiap untuk menerkam gajah tersebut. Harimau telah melompat ke arah gajah untuk membunuhnya. Tidak kena sasaran. Gajahpun membalasnya.

“Aaaaaaaaa…” teriak gajah bernada tinggi.

Perkelahianpun tidak dapat dielakkan lagi. Merasa semakin terancam, harimau mundur ke arah pohon yang ada durinya. Harimau mencoba menghentikan gading gajah yang semakin menusuk kepalanya. Tetapi tidak juga berhasil.

“Ampun gajah, aku menyerah,” pinta harimau merintih kesakitan.

“Baiklah, kau aku maafkan,” ucap gajah.

“Terimakasih gajah.” Ucap harimau semabari pergi meninggalkan hutan.

Begitulah, kesombongan dapat dikalahkan dengan kebaikan. Seperti harimau dengan gajah. Harimau yang sombong dapat dikalahkan dengan kebaikan gajah tersebut.

Penulis : Zain Sutrisno, Anggota TBM Anfat Desa Babakan Kecamatan Karanglewas Kabupaten Banyumas, Jawa Tengah

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *